Pensioenfonds, willen deelnemers een nieuw pensioencontract of de verbeterde premieregeling?

 In Agile Marketing

Pensioenfonds, willen deelnemers een nieuw pensioencontract of de verbeterde premieregeling?

Waarom zou het pensioenbestuur moeten weten of deelnemers een nieuw pensioencontract willen of een verbeterd premieregeling? Uiteindelijk kiezen de sociale partners? En zeker niet de deelnemers. En ook niet het pensioenfonds.

Dat is helemaal waar. Maar wat als de deelnemers straks ontevreden zijn met de gekozen oplossing? Op wie richt zich dan deze onvrede? De kritiek zal zich toespitsen op de bestuurder van het pensioenfonds. Niet op de sociale partners.

 

Stem van deelnemers pensioenfonds

Daarom is het belangrijk dat pensioenfondsen de stem van de deelnemers inbrengen bij de sociale partners. Een veel gehoorde opmerking is, dat de problematiek veel te ingewikkeld is voor deelnemers. En terecht. Want termen als WvP+ variant, leeftijdsafhankelijk rendement, invaren van rechten en solidariteitsreserve is niet iets wat direct door deelnemers bij het koffieapparaat wordt besproken. Maar toch zullen de pensioenfondsen het straks moeten uitgeleggen aan hun deelnemers.

Nu onderzoeken wat deelnemers ervan vinden, dwingt het pensioenfonds ook om nu te denken aan de deelnemers communicatie. En dat wat straks het hoogste snapgehalte heeft, zal ook tot de grootste tevredenheid leiden. Het is goed om dat in te brengen op de tafel bij de sociale partners.

 

Pensioenfonds vertolkt de stem van de deelnemers

Het is aan pensioenfondsen om de stem van hun (slapende)deelnemers en pensioenhouders in te brengen. Want het is het pensioenfonds en de uitvoerder die straks zijn deelnemers de transitie zullen moeten laten maken. Jullie staan straks in de vuurlinie. Niet de sociale partners.

De grootste wijziging is het definitief verdwijnen van de middelloon en eindloonregeling.

Hoewel dat een gegeven is, is de acceptatie en het begrijpen van de verbetering van het stelsel, nog een opgave. Ook omdat niet iedere deelnemer hier hetzelfde van zullen vinden.

 

Zoek de stem van de deelnemer

Er is onderzoek voor nodig om de stem van de deelnemer te verzamelen. Met zicht op de diversiteit van deelnemers. Onderzoek nu de stem van (gewezen) deelnemers. door een goed kwalitatief onderzoek. Dat dwingt het pensioenfonds om in goede vragen en voorbeelden eenvoudig uit te leggen wat het nieuwe stelsel inhoudt. Goede vragen te definiëren. De oprechte interesse in de deelnemers, gaat helpen om deelnemers mee te nemen in de transitie.

Denk je nu dat het nog ver weg is? Deelnemers hebben in de media al gehoord over de wijzigingen van het nieuwe pensioenstelsel. Hebben er dus ook al een mening over. Maar waarschijnlijk hebben ze nog niets van het pensioenfonds gehoord.

Als je wil weten wat de huidige opinie is, en hoe je die in de toekomst kan beïnvloeden, kunnen we helpen het juiste onderzoek te starten, die straks tot de beste communicatie en middelen leidt.

Zo kan je nu het proces en keuzen nog beïnvloeden. Maar kan je ook al leren hoe je straks je deelnemers mee kan nemen naar je nieuwe pensioencontract.

Via direct-contact@agilemarketingagency.nl kan je vrijblijvend de visie op deelnemers en aanpak aanvragen. Een gesprek met onze specialisten op dit gebied kan ook.

Recent Posts

Leave a Comment

meaningful agiledigitale innovatie manifest