Content Platform maakt thought leaders

 In Agile Marketing

De kracht van een content hub

Een content hub is een digitaal platform waar verhalen rondom een thema gestructureerd bij elkaar worden gebracht. Voorbeelden zijn de Allerhande van Albert Heijn, harteraad van Hart&Vaatgroep of goed met geld van AEGON.

Maar.. …waarom zou je geld uitgeven aan een content hub? Wat levert het op? De juiste vraag is, hoe effectief zijn je investeringen als je geen content hub bouwt? Bijna ieder merk zonder een content platform, gooit geld weg. Organisaties genoeg, die veel geld besteden aan mooie filmpjes, blogs en vlogs voor hun campagnes. Content die ongestructureerd over het web rondzwerft. Na gemiddeld zes maanden is de content moeilijk terug te vinden. Ja, ook ik heb inmiddels vergeten tv-commercials, online video’s en vlog reeksen gemaakt. Content die nog steeds relevant en bruikbaar zou zijn. Maar alleen in de krochten van het internet gevonden worden.

Ofwel: kan jij je het veroorloven om geen content hub te hebben?

Want als de campagne is afgelopen, is jou commercial dan weg en afgeschreven? Het social media denken van marketeers is verworden tot denken aan kort termijn campagnes. One night stands voor in de tijdlijn van klanten. Terwijl je moet werken vanuit merk formats. Lange termijn relaties met je doelgroep.

 

De kracht is de serie

Een content hub is de plek, van waaruit je bouwt aan een loyaal publiek. Het is de redactionele hub met verhalen die het DNA van het merk tot leven brengt. Gebouwd rondom heldere thema’s die bij je merk horen. Mooie verhalen die bij de opdracht van de organisatie horen. Marketeers kunnen de mooiste en leukste korte films maken. Weten hoe ze de aandacht moeten trekken. Zijn echter minder goed om in series te denken. Maar als je korte termijn campagnes aan elkaar knoopt, bouw je aan een merk.

Denk bijvoorbeeld aan Allerhande. De content hub van Albert Heijn. Waar de supermarkt het thema koken uitwerkt. Al jaren komen er nieuwe recepten, kook filmpjes en andere kook weetjes bij. Maar kijk ook eens naar hubspot. Hier verteld de softwareleverancier over negen digitale marketing thema’s als customer experience, customer retention en SEO.

Nu.nl biedt een prachtig platform met nu.nl/in-de-auto-met. Een serie waar elke week een bekende Nederlander mee gaat in de auto. Uitgewerkt als Vodcast en podcast.

En wil je nog een mooie kans weten: “Even Apeldoorn bellen”. De serie die we nog kennen van het hilarische ongelukken en de oplossingen. Om dit thema, is er een hoop leuke content te maken.  Waarbij een content hub meer is dan 30 tv-commercials op YouTube zetten. Maar hier kan je een prachtig platform bouwen over ongelukken en hoe die voorkomen of verholpen kunnen worden

 

Content hub maakt social mediamanagement efficiënt

Denk nog even verder met mij mee. Als marketeer maak je mooie verhalen die met je merk te maken hebben. Iedere week publiceer prachtige video’s. Maar hoe bereiken deze je publiek?

De content hub, maakt het verspreiden van je verhalen alleen maar makkelijk. Je plaatst je verhalen vanuit je platform op social media, in je nieuwsbrieven en naar je mediapartners. Daarnaast ondersteun je de plaatsingen met paid content, waardoor je bereik verder groeit.

Je platform krijgt fans. Die rondom relevante merkthema’s, het merk gaan weten te vinden. Maar ook de content voor je zullen gaan delen.

Zo ga je als marketeer denken als een uitgever. Hoe bind ik mensen, rondom leuke en goede content aan mijn merk.

 

Google houdt van content platformen

Bereik is alles. En dus is een goede SEO-strategie bij een content platform belangrijk. Dus, een goede techniek, autoriteit en content. Het technisch bouwen van een goede content hub vraagt kennis. Op vele fronten. Natuurlijk mobile first, snel en eenvoudig en in het juiste format te delen op social media en te gebruiken in je nieuwsbrief. Een goede navigatie structuur, zodat bezoekers snel door de stuctuur heen kunnen. Maar ook een zoekfunctie, waarmee eenvoudig oude content terug te vinden is.

Autoriteit; de basis van je content hub. Op welke thema’s wil jouw merk autoriteit zijn? Je zet de content hub in om thought leader te worden. De gedachte van de content hub, begint met het bepalen op welk thema je thought leader wil zijn. Vanuit het thema zoek je de creatieve vorm.

De content moet dan wel continue op een SEO bewuste wijze gepubliceerd worden.

Maar als aan deze voorwaarden is voldaan, heb je een uitgesproken kans om veel bezoekers aan je merk te binden. Allerhande heeft met meer dan vijf miljoen bezoekers per maand. Een bereik waar je geld mee kan verdienen.

 

Autoriteit trekt publiek

Ken jij een content hub met kwalitatief goede inhoud, die leuk is en een thema behandeld die aansluit op de doelgroep? En, trekt het content platform veel bezoekers?

Natuurlijk trekt deze veel bezoekers uit de doelgroep, zal je zeggen. Maar, als dat zo natuurlijk is, waarom bouwen dan niet meer merken aan een content hub? Wat is dan het probleem?

Het probleem is bijvoorbeeld dat er marketeers zijn die alleen denken is sales funnels en conversie. Maar daar bouw je echter geen relaties en merk mee op. Andere marketeers denken in campagnes als een one night stand in de tijdlijn. Daar bouw je tijdelijk wel zichtbaarheid en bereik mee op. Zeker met genoeg media geld bereik je altijd de doelgroep. Maar je bouwt niet aan een merk rond een thema. Marketeers die niet denken in speelfilms, maar in series, die bouwen aan een content hub. Ofwel, het is de mindset en de wens om te bouwen aan een lange termijn relatie, die het verschil kan maken.

 

De content hub maakt je thought leader

Hoe maak je van een merk op een specifiek vakgebied een autoriteit? Hoe zorg je dat er naar de kennis op een thema bij jou gezocht wordt, of dat jouw merk als referentie wordt opgenomen?

In de eerste plaats moet je het thema waar het merk autoriteit op wil zijn helder bepalen. In de tweede plaats, moet je wel zeker weten, dat je ook de kennis in huis hebt, om thought leader te zijn op een thema. En het meest belangrijk, moet er bereidheid zijn om hier tijd en geld voor vrij te maken.

Als een organisatie alleen aan product verkoop wil werken, heeft het geen zin om ene merk rond thought leadership op te bouwen.

Maar als aan deze voorwaarden is voldaan, kan je van iedere organisatie een autoriteit maken. Want daar is een content platform voor bedoeld.

 

Wil je meer weten over de bouw van een content platform en hier een succes van maken? Mail dan naar info@agilemarketingagency.nl

 

Recent Posts

Leave a Comment

business designers