CRM en Social: met customer audience just good friends?

CRM en Social: met customer audience just good friends?

Sommige zaken zijn samen leuker dan alleen. En sommige zaken leveren samen meer op dan alleen. Dat is ook voor social met CRM diensten, die ons door Facebook, Twitter en Google worden geboden.

Al jaren zoeken marketeers naar de data die customer insights geeft. Social media geeft een enorm scala aan customer insights. Regelmatig wordt ik door klanten gevraagd mee te denken over hoe ze prospects en klanten beter en gerichter kunnen bereiken. Waarbij marketeers druk bezig zijn om naast correcte adressen, ook informatie op te bouwen over zaken als productgebruik, geboortedatum, hobby’s en persoonlijke voorkeuren. Als we die nou eens binnen ons CRM systemen krijgen. Dit alles om gedrag te kunnen voorspellen en een hechte relatie op te bouwen, die tot meer rentabiliteit zal leiden.

De nieuwe generatie marketeers roept dan social media. Consumenten vullen immers zelf in wat hun geboortedatum is, van welke muziek ze houden, wie hun vrienden zijn en wat ze samen doen. Zelfs waar en wanneer ze op vakantie gaan wordt gedeeld. Informatie die beschikbaar is voor marketeers die de profielen in Facebook weet te gebruiken. Opeens is het mogelijk engagement aan te gaan met gebruik van al die persoonlijke informatie.

De CRM marketeer roept direct: “als we daar nou eens onze database mee kunnen verrijken. Dan kunnen we pas gericht targetting toepassen. De conversie verhogen op basis van interesse.” Maar helaas voor de marketeer (en gelukkig voor de privacy van de consument) is het nog niet zo eenvoudig om de data uit Facebook of Twitter aan je CRM data toe te voegen.

Waarom zijn het dan wel zulke goede vrienden. Omdat het wel mogelijk is gemaakt om je mail adressen veilig te matchen met social media gebruikers. Wat kan je daar dan mee? Je kan nu heel gericht je non-response uit je CRM database (re)targetten op social media als Facebook, Twitter en Gmail. Slim en gericht content advertenties inzetten.

Je kan ook de profielen van je goed responderende klanten matchen met look-a-like profiles. Eindelijk kan je vanuit je CRM kennis, nu heel gericht je advertenties op prospects richten. Het verhoogt je conversie kansen en maakt je advertentie euro effectief. Het werkt!

Is er nu dan een fusion van social en CRM? Nee, nog niet de heilige graal, maar CRM en social zijn just good friends. Samen zijn ze leuker dan alleen.

Meer weten over de mogelijkheden? Kom eens langs voor een kop koffie. Just good friends met Agile Marketing Agency

Caspar van der Woude
Caspar van der Woude
06 - 51 34 37 47
Recommended Posts

Leave a Comment

Media platformcase-benchmark-cultuur