Wat is een digitaal platform in een eco systeem?
Een digitaal platform is de onlineverbinding tussen organisaties. Een digitaal platform denkt niet vanuit de organisatie, website of app, maar ziet een organisatie als een onderdeel van een groter ecosysteem. Een ecosysteem waarin organisaties met elkaar verbonden zijn. Waarbij je een schakel in het netwerk bent. Denken in verbindingen in plaats van eenheden.
Digitalisering is een belangrijk onderdeel van dit spel. Maar zeker niet het enige. De Gartner hype cycle voor 2019 maakt ons attent op vijf megatrends voor opkomende technologieën. Een trend die veel verbindt, is de transitie naar digitale ecosystemen.
Nieuwe bedrijven, nieuwe technologieën en nieuwe businessmodellen hebben een transitie van infrastructuur nodig. De komende jaren zullen we steeds meer nieuwe businessmodellen zien voortkomen door uit een slimme samenwerking tussen verschillende stakeholders. Organisaties zijn geen entiteit op zich meer, maar zijn steeds meer op verschillende niveaus een onderdeel van een groter geheel.
Denken in digitale ecosystemen
We moeten gaan denken in digitale ecosystemen. Niet meer denken in monolithische gehelen. Maar organisaties zien als open modulaire cellen die sterker worden door wisselend slim samen te werken.
Voorbeelden van dit denken zijn bijvoorbeeld Amazon en bol.com. Zo legt Huub Vermeulen CEO van bol.com, dat zonder platform gedachte er geen toekomst is voor de winkel. Online winkels die transformeerden naar een platform. Een platform waar iedere zelfstandige winkelier goederen kan aanbieden. Maar ook Lyft van GM en Uber zijn platformen, waar zowel chauffeurs als ook passagiers samenwerken aan een groeiend businessmodel. Vergelijkbaar is Snapp car, waar je de auto van je buurman kan gebruiken.
Nu moeten niet alle organisaties gaan denken dat ze zelf een platform moeten worden. Het zelf ontwikkelen van een nieuw platform is maar voor weinigen weg gelegd. Maar je kan je organisatie wel zien als een onderdeel die verbonden is met platformen. Door je taxi’s ook aan te bieden op Uber of je winkel aan te sluiten op bol.com en marktplaats.
Maar niet alleen winkels en taxi’s zijn onderdeel van een platform, maar ook ons nieuwe pensioensysteem, verzorgingsstelsel, onderwijsuitgeverijen en energietransitie gaan zich ontwikkelen naar een open digitaal ecosysteem. Wisselende samenwerking, waarbij de mens centraal staat, zullen we in het komende tijdperk steeds meer gaan zien.
Trends naar digitale platformen
Deze veranderingen worden gedreven door een aantal belangrijke stromingen. Maatschappelijk zien we veel veranderingen. “Klein is het nieuwe groot”. Een periode waar het individu belangrijk is, maar samen sociale zingeving en een bijdrage leveren aan de wereld ook.
De technologische mogelijkheden, ook die nog gaan komen. Denk aan connected homes, blockchain, IOT, kunstmatige intelligentie, cloud computing en microservices. Maar ook biohacking.
De grens tussen mens en machine vervaagd en technieken maken het mogelijk om altijd en overal met van alles verbonden te zijn. (Een ecosysteem op zich).
De samenleving wordt vloeibaar. Organisatie worden vloeibaar. En dat betekent dat organisaties steeds in beweging moeten blijven. Zich snel moeten kunnen aanpassen aan deze steeds veranderende omgeving. Dat maakt agility zo belangrijk.
Hoe wordt je onderdeel van het digitale ecosysteem
Maar als organisaties klaar willen zijn, of nog liever onderdeel willen zijn van deze digitale transformatie, dan moeten ze willen transformeren. Dit vraag om een infrastructuur die modulair is, open en krachtig is en zich bewijst in zijn flexibiliteit.
Maar het succes ligt niet in de ICT. Deze is rand voorwaardelijk. Het succes zit hem ook in anders denken. Het in staat zijn van het aan gaan van sterke relaties en je bedrijf durven te verbinden met partners.
Is dit een vergezicht? Nee, want de transitie is al begonnen. Door nu het juiste leiderschap te tonen, word je een onderdeel van de verandering.
Wil jij verkennen wat denken vanuit een digitaal ecosysteem voor de organisatie betekent?