Marketeer op pelgrimstocht

 In Agile Marketing

Mijn pelgrimage. Jawel vrienden, ik maakte deze zomer een pelgrimage. En daar wil ik iedereen voor bedanken die dit mogelijk maakten. Je kan mijn pelgrimage ook een reis, wandeltocht of trekking noemen. Van Porto naar Santiago de Compostela in Spanje. Een voettocht van ruim 260 km.

 

Wat is het dan een pelgrimage?

“Het is onze reis naar het midden van het hart”, hoorde ik een oude wijze pelgrim onderweg vertellen. Het gaat niet om de fysieke uitdaging. De ongemakken horen nu eenmaal bij de reis. Het gaat niet om de prestatie. Het is geen wedstrijd. Er valt ook niets te winnen. Het einddoel is ook niet echt van belang. Het gaat om de reis, het avontuur. Of, zoals dat in hippe marketingpraatjes heet, de “customer experience”. Het gaat immers niet om in Santiago de Compostela aan te komen. Want hij, die in de vakantie deze bestemming met de auto bezoekt, is nog geen pelgrim. Terwijl, wat mij betreft, iemand die nooit arriveert in een bedevaartsoort, toch een pelgrim kan zijn. Je moet er wijzer van worden. Of, zoals Confucius ons al vertelde, het is beter een mijl te reizen, dan duizend boeken te lezen. De tocht was een bijzondere ervaring. Zeker omdat ik deze ervaring mocht delen met mijn grote liefde en de moeder van mijn kinderen. Wat al een zege op zich is.

 

Wat is bijzonder aan de ervaring?

Het zinloze dagelijkse ritme, van opstaan, schoenen aantrekken en beginnen met de ene voet voor de andere te zetten. Om dan in de cadans van de dagelijkse mars te komen. (Hoewel mars hier feitelijk onjuist is. Er is niemand die een order geeft en er is ook geen sprake van een militaire exercitie. (Maar dit geheel terzijde)).
Het dagelijkse ritueel en de cadans geeft vastigheid. Terwijl de tocht zich door het landschap meandert en de zon langzaam opkomt, begint de volgende etappe. Waar tijd en doel dagelijks minder belangrijk lijken te worden.

De pelgrimage is een ontdekkingsreis, een zoektocht. Maar belangrijk is, om niet te starten met een idee waar je naar zoekt. Je moet niet willen weten waar je uitkomt, want daarmee verkloot je het proces. Want de kunst van het ontdekken, is iets kunnen vinden wat je helemaal niet zocht. De pelgrimage is een creatief proces.

 

Het concept klopt

Toch kon ik niet anders, dan ook de pelgrimstocht vanuit de ogen van een marketeer te beleven. Het mooie is, het concept klopt. Er is een symbool, de Sint Jacobsschelp. Deze verbeeldt het merk van de pelgrims. De tocht is goed gemarkeerd met het teken van de schelp. Pelgrims dragen de schelp zichtbaar bij zich. Zodat ze elkaar herkennen en verbonden zijn. Pelgrims ontlenen waarde aan het mogen dragen van de schelp. En overal kan je onderweg je stempels halen voor je pelgrimspaspoort. Deze zijn bij aankomst nodig om aan te tonen dat daadwerkelijk je pelgrimstocht is afgelegd. En welke plaatsen de pelgrim heeft aangedaan.

Langs de routes zijn er verschillende soorten van herbergen ontstaan. Die bij de pelgrimstocht horen. Punten waar pelgrims elkaar ontmoeten en ervaringen delen. Dagelijks zijn er langs het pad uitbaters die speciaal een pelgrimsmenu aanbieden en een stempel. Een eenvoudige stevige maaltijd met een koppig glas landwijn, voor een schappelijke prijs.

Ofwel, het hele concept pelgrimstocht klopt. Het merk klopt met de ervaring die je op doet. En daar is lang aan gewerkt.

Het klopt niet alleen, maar het hart ook. En dat gun ik ieder merk en iedere klant.

Recent Posts

Leave a Comment

kiezen uit verschillende mogelijkhedenpensioenakkoord biedt kansen