Hoe beoordeel je de kwaliteit van digital design
Digital design, hoe beoordeel je de kwaliteit?
Digital design is het vakgebied dat digitale ecosystemen ontwerpt. Maar hoe herken je kwaliteit van digital design? Het grootste misverstand bij opdrachtgevers: we willen een mooie website. Nee opdrachtgever, je wil een digitale oplossing die waarde voor de gebruiker toevoegt. Daarom zet goed digital design de gebruiker in zijn totale customer journey centraal. Helaas komen we nog veel te vaak slecht digital design tegen. Design dat zich helemaal op de esthetiek van het ontwerp heeft gericht. Bij goed digitaal design gaat het nooit om een geïsoleerde app, website, mobiele oplossing of voice assistent. Maar het gaat om de service die de “website” of oplossing toevoegt aan de gebruiker.
Voor het ontwerp en bouw van een goede digitale oplossing kijken we naar de volgende drie onderdelen:
- Service en gemak voor de gebruiker
- Technisch solide en robuust
- Schoonheid en esthetiek
Dit zijn niet drie losse silo’s. Maar het design vraagstuk moet in een multi disciplinaire aanpak worden opgelost. Gebruik, techniek en esthetiek gaan hand in hand samen. In een agile ontwerpproces starten we met het servicedesign. Daarna onderzoeken we de technische oplossing en last, but not least komt esthetiek. Bij iedere stap, kan het gebeuren dat we een eerdere stap in overleg weer aanpassen.
Servicedesign de start van digital design
Het agile designproces start met het begrijpen van de gebruiker. Hier horen instrumenten bij als het creëren van persona’s en het in kaart brengen van de customer journey. Maar ook het begrijpen van de business canvas en het bepalen van de waarde propositie. Immers gaat service niet alleen over waarde voor de gebruiker, maar ook waarde uitwisseling met de organisatie.
Deze fase gaat echt om het gebruik van de dienst te bepalen. Vaak gaat het hier niet alleen om de voorkant, maar ook om oplossingen die de service aan de processen achter de website bepalen. Denk aan zaken als fulfilment, abonnement afsluiten en opzeggen. Dit is ook een fase waarbij het belangrijk is de gebruiker te betrekken. Co-creation met gebruikers kan hier goed helpen. Denk ook aan het bouwen van een prototype in deze fase.
Technische robuustheid
Bij het digital design van een goede website, moet je ook rekening houden met de technische bouw. Waar moet je dan rekening mee houden? Een aantal zaken waar je bij het ontwerp rekening moet houden, is dat de website snel moet blijven. Hij moet op alle devices en schermformaten goed werken. En er moet tenminste een goede sitemap inzitten.
Vaak worden er gegevens met backoffice systemen gedeeld. Denk aan het ophalen van persoonlijke factuurgegevens, abonnementen en andere gegevens die in databases zitten. Dit moet goed werken en in de toekomst aanpasbaar zijn. Maar nog belangrijkers is, dat de website veilig en beschikbaar is.
Bij het design moet hier rekening mee gehouden worden. Daarom is een goede samenwerking tussen techniek en design belangrijk. Maar weinig opdrachtgevers houden hier bij de aanbesteding rekening mee. Een goede techniek is ook belangrijk voor een goede organische vindbaarheid in Google.
Digital design is ook schoonheid en esthetiek
Last but not least. Het design moet ook mooi zijn. Dat betekent dat het de uitstraling moet hebben die bij het merk past. Het moet de corporate identity uitstralen. Maar liefst ook aansluiten bij de tijdgeest en designtrends.
Mooi is een relatief begrip. Want de corporate identity van een prijsbreker hoeft niet per se mooi te zijn. En over smaak valt altijd te twisten. Maar het moet in ieder geval aansluiten bij het bedrijf.
Het graphic design moet iets uitstralen. Of eigenlijk moet het alles uitstralen waar het bedrijf voor staat. Het plaatje en het praatje is de laatste stap in het design.
Opvallend is, dat de vraag van de opdrachtgever zich vaak alleen concentreert op aspect van esthetiek. Terwijl voor de gebruiker en designer, de eerste twee misschien wel belangrijker zijn.
Want als we denken aan het digital design van Google, Facebook, Marktplaats, bol.com of de betaalservice Tikkie, is esthetiek mogelijk niet het meest in het oog springende. Maar het servicedesign en de technische robuustheid voegen hier de gebruikerswaarde toe.