Wat is Agile Marketing
Wat is Agile Marketing?
Agile werken, of ook vaak scrum genoemd, is ontstaan als project aanpak in de meer technische development zijde. In plaats van werken in grote waterval projecten, werkt agile veel meer in het steeds snel opleveren van concrete resultaten. Een organisatie die dit in alle facetten heeft door gevoerd is Spotify. Die georganiseerd zijn in kleine multidisciplinaire teams, die zelf keuzes maken waaraan zij werken en hoe zij het organiseren. Net als voor development, is er ook voor Agile werken in 2012 een Manifesto geschreven.
“Toen wij in 2014 onze dienstverlening ontwikkelde, lieten wij ons inspireren door het Agile Marketing Manifesto en Welcome to the era of Agile Commerce: een research paper van Forrester.”
Agile marketing Manifesto
In juni 2012 werd het Manifesto in San Francisco gepubliceerd (agilemarketingmanifesto.org). Dit manifesto is de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen, lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten.
Op deze wijze werken succesvolle online marketing organisaties als Booking.com, eBay, Coolblue en Bol.com.
Het manifesto heeft 7 uitgangspunten:
1. Werk met het launch en learn principe
2. Organiseer customer focused multidisciplinaire teams
3. Werk in itteratieve sprints in plaats van big bang campagnes
4. Werk continue met customer insights
5. Plan continue flexibel tijdens ‘stand-up’ meetings
6. Zorg dat je flexibel en snel op nieuwe inzichten inspeelt
7. Beperk je risico’s met kleine, flexibele campagnes
In juni 2012 werd het Manifesto in San Francisco gepubliceerd (agilemarketingmanifesto.org). Dit manifesto is de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen, lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten.
Op deze wijze werken succesvolle online marketing organisaties als Booking.com, eBay, Coolblue en Bol.com.
Het agile marketing manifesto heeft 7 uitgangspunten:
1. Werk met het launch en learn principe
2. Organiseer customer focused multidisciplinaire teams
3. Werk in itteratieve sprints in plaats van big bang campagnes
4. Werk continue met customer insights
5. Plan continue flexibel tijdens ‘stand-up’ meetings
6. Zorg dat je flexibel en snel op nieuwe inzichten inspeelt
7. Beperk je risico’s met kleine, flexibele campagnes
Wij werken continue in resultaatgerichte sprints. Het werken in korte resultaat gerichte sprints zijn de sleutel tot succes. Als een campagne of project niet het gewenste resultaat oplevert, heeft ook relatief weinig geld gekost. De tegenvallende resultaten stop je mee. Positieve resultaten ga je juist meer geld en energie in stoppen.
Het gaat om de mentaliteit: het iedere dag optimaliseren om de doelstellingen te behalen. Agile marketing is meer een mentaliteit dan een techniek.
Maar dan toch de vraag: hoe wordt onze marketing meer agile? Door een campagne te kiezen, te starten, te leren en te verbeteren. Maar het vraagt toch iets meer dan alleen dat. Een product owner een scrum master en het is verstandig om een agile coach in te zetten.
Alles begint met een kop koffie. Nadat je een mail hebt gestuurd voor meer informatie aan: info@agilemarketingagency.nl
Of lees meer over de hulp van een agile marketing coach