Tips voor je Facebook content in 2018
Mark Zuckerberg liet de online wereld weten dat hij door middel van de recente Facebook news feed update terug wil naar de essentie van Facebook. Volgens Mark moet contact met familie en vrienden weer centraal staan en daarom past hij de algoritme van de tijdlijn aan. Dit betekent dat berichten van je eigen netwerk prioriteit krijgen boven posts van bedrijven, media en uitgevers. Het valt niet te ontkennen dat in de afgelopen jaren de persoonlijke berichten op de achtergrond bleven vanwege de vele posts van bedrijfspagina’s. De recente feed update moet ervoor zorgen dat de sociale interactie zal toenemen, en dit betekent dat bedrijfspagina’s meer creatieve content moeten produceren. Hoe kan je als bedrijf het beste hierop inspelen?
Wat verandert er voor je bedrijfspagina?
Met name zakelijke accounts gaan de rekening betalen voor deze wijzigingen. Het organisch bereik van de bedrijfspagina’s zal verder afnemen. Door posts van vrienden meer te waarderen, zal het organisch bereik van bedrijfspagina’s verder afnemen. Uiteindelijk kan je het afnemen van organisch bereik compenseren met meer advertentiebudget. Daar is waarschijnlijk niet aan te ontkomen. Maar om de advertentiekosten te drukken, kan je wel de kwaliteit van je content verhogen.
Wat moet je niet gaan doen? Probeer niet Facebook om de tuin te leiden met “engagement baits”. Ofwel, vraag niet om shares, likes, reacties of tags. Want deze truc wordt in 2018 door Facebook hard afgestraft. Maar als vrienden belangrijker zijn dan bedrijven, zorg dan dat je werknemers en andere relaties de content delen. Er zijn diverse manieren om dit te enthousiasmeren.
Relevante content creëren
Om ervoor te zorgen dat berichten toch nog in de feed verschijnen is het belangrijk om relevante content te creëren. Begin daarom met het maken van content die de gebruiker leuk vindt. Verdiep je in de gebruiker en de rol die Facebook in zijn customer journey en leven inneemt. “Short live content” is een prima stukje content, die tot een goed bereik leidt. Zo worden video’s door Facebook goed gewaardeerd. Deze worden namelijk langer en meer bekeken. Hoe leuker de video, hoe langer bekeken, hoe meer bereik. Gebruik ook livestreams, deze doen het goed op Facebook en verschijnen sneller in de tijdlijn.
Ondanks de creatieve content zal je ook moeten adverteren; op deze manier verschijnt je post alsnog in de tijdlijn van je doelgroep. Let er wel op dat de post voldoet aan de voorwaarden van het Facebook-advertentiebeleid.