Meaningful Agile, hoe kan je wendbaar reageren op een pandemie?
Op 13 november mag ik het agile consortium toespreken over meaningful agile. Is agile zinvol? En wanneer is het zinvol? Ik ga dit met de deelnemers onderzoeken vanuit het invalspunt van de lock down. En in hoeverre wij in staat zijn ons gedrag aan te passen op een pandemie.
En ik kan je alvast verklappen; agile gaat niet over methoden als scrum, RUP, SAFe, LeSS of agile disciplined delivery. Agile in crisis gaat over wendbaarheid. Het is veel meer een mindset en een cultuur en niet een proces.
Corona, dwingt ons na te denken over meaningful agile
Kan je als agile specialist leren van een ramp als Covid-19?
De lock down van 9 maart 2020 zal de geschiedenis in gaan als de ultieme maatschappelijke test op agility. Want het zijn niet de sterkste of de slimste samenlevingen die als winnaars uit de pandemie komen, maar zij die zich het best kunnen aanpassen aan verandering. Maar wat is daar nu voor nodig?
De essentie van agile gaat over wendbaarheid. Wendbaarheid van medewerkers, wendbaarheid van organisaties en wendbaarheid van een samenleving. Hoe snel en wendbaar kan een maatschappij reageren op corona? China lijkt een methode te hebben om zich snel aan te passen. Voor de US en Brazilië lijkt dit juist lastig.
En hoe wendbaar is Nederland bij een pandemie? Hoe wendbaar ben jij in je gedrag? Hoe wendbaar is jouw team in deze tijd? En hoe wendbaar is jouw organisatie. Vragen die nu relevant zijn. En nu zijn er cases om de essentie van agile te onderzoeken. Wanneer is wendbaarheid zinvol. Wie weten zich waarom te onderscheiden?
Hoe gingen we thuiswerken? Een virtueel team, kan dat werken? Hoe functioneren organisaties? Als de horeca dicht gaat, wie vindt nieuwe businessmodellen en wie wacht en hoopt dat de ijsberg niet smelt?
Wie reageerde wendbaar na 9 maart op de lock down?
De Nederlandse smart lock down. Het is zo’n moment waar iedereen nog wel weet waar die was. Ik kwam op zondagavond terug van CS Rotterdam. Een lange rij bij de lokale coffee shop. “Na wc-papier zijn ze nu de soft drugs aan de beurt”, kwam onmiddellijk bij me op. Maar vlak daarvoor was in de persconferentie de sluiting van horeca afgekondigd.
Na een uurtje thuis, keerden mijn dochters terug van hun werk in de horeca. Tassen vol met eten. Want alle gasten waren naar huis gestuurd. Want kan je als horeca ondernemer dan doen, om in te spelen op de nieuwe werkelijkheid?
Ik stuurde om 21.00 uur een mail en appje naar iedereen, dat de volgende ochtend vanuit huis werd gewerkt en om 09.00 uur onze eerste digitale stand up meeting zouden hebben. Kantoor bleef dicht.
Ik was aangenaam verast hoe makkelijk deze omslag was te maken. Als digital bureau, is deze omslag redelijk eenvoudig.
De dag bleek echter zijn obstakels te kennen. Met het stopzetten van campagnes, niet tekenen van overeenkomsten. Ik moest opzoek naar nieuwe zinvolle oplossingen. Aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.
Tijdens meaningful agile neem ik je mee naar de zoektocht om wendbaar aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.
Waarbij we geen scrum of andere methodieken gebruikte. Maar een mindset van wenbaarheid en creativiteit stimuleerden.
Voorbeelden van meaningful agile
In een crisis al corona, moeten er wel wendbare oplossingen komen. De mooiste voorbeelden die ik in Nederland kan vinden zijn:
- Bavaria, van bier naar ontsmettingsmiddel
- Auping, van bedden naar mondkapjes
- De overheid. Met de snelle inmplementatie van de NOW-maatregel
Laten we kijken naar waarom bedrijven in de crisis snel de omslag konden maken. Want niet agile processen, maar een agile mindset en leiderschap geven de doorslag.
Processen kunnen helpen. Maar een lenige gedachte, die snel en creatief nieuwe mogelijkheden ziet en oppakt. Niet het probleem, de bijdrage voor andere mensen. Dat maakt agile zinvol.