2020, het decennium van business redesign
2020, het decennium van business redesign
“We zitten niet in een tijdperk van verandering, maar in een veranderend tijdperk.” (Jan Rotmans). Onze economie en maatschappij zijn zich totaal aan het veranderen. In een circulaire economie gaat bedrijfsgroei alleen nog maar tot stand komen als er een maatschappelijk evenwicht is. Geen verantwoordelijkheid nemen voor je maatschappelijke rol, geeft je bij een nieuwe generatie consumenten geen license to operate meer.
En in zo’n tijdperk van transitie geldt niet dat de sterkste overleefd, maar degene die zich het snelst aanpast. Maar wat betekent dit concreet voor organisaties in het decennium 2020? Hoe transformeer je een traditionele organisatie naar een bedrijf dat bij de huidige maatschappelijke transitie past? Of, hoe ontwerp je een organisatie, die zich continue opnieuw aan het uitvinden is en aanpast aan de gewijzigde omstandigheden?
Van productverkoop naar klantenbinding
Het is definitief tijd om afscheid te nemen van traditionele verkoop. Of je te focussen op het korte termijn genot als snelle service, lage prijs of andere zaken die leiden tot uitputting van de aarde.
Consumenten zoeken steeds meer producten die bij hun waarden horen. En zijn bereid daar een premium voor te betalen. Merken waar consumenten een lange termijn relatie mee opbouwen. Die niet alleen een product snel leveren, maar ook zorgen voor het recyclen en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Een producent die niet alleen een stuk plastic levert, maar ook bewust meedenkt over een betere aarde. Als consumenten de oprechtheid en de intentie van een bedrijf geloven, zijn ze ook loyaal. En doen ze herhalingsaankopen.
Dit is geen nieuwe hype voor 2020. Maar een trend die de laatste jaren zich steeds verder ontwikkeld. Gaven in 2017 nog 53% van de consumenten aan dat ze de bedrijfswaarden belangrijk vonden bij de keuze van een artikel, is dit in 2019 naar meer dan 55% gegroeid. En de voorspelling dat het percentage in 2020 nog hoger zal liggen, is voor de hand liggend.
Dus ken je klant en zorg dat je oprechte waarden uitstraalt en naleeft.
Nieuw leiderschap
Organisaties hunkeren naar nieuw leiderschap. In de vorige eeuw keken jongeren op naar de CEO’s als Lee Iacocca of Cor Boonstra. Maar na topmannen als Rijkman Groenink en Cees van der Hoeven zoeken jongeren naar ander soort leiders. Focus op aandeelhouderswaarde, heeft steeds minder waarde. De nieuwe helden zijn namen als Boyan Slot, Greta Thunbergen of Malala Yousafzai.
Hoe organiseer je als organisatie nieuw leiderschap? Zorg dat je in de kern van je organisatie een leidende coalitie hebt. Een team die een gedeelde visie op de maatschappij heeft en de rol die de onderneming binnen de maatschappij speelt. Alleen financiële groei voldoet niet meer. Alleen maatschappelijke waarde is geen bedrijfsmodel. De zoektocht is naar de combinatie van een goed verdienmodel met goede zorg voor milieu, sociale maatschappij en een goede evenwichtige structuur.
Van silo’s naar klant gedreven teams
Traditionele organisaties, die opgesplitst zijn naar functionele gebieden, hebben hun beste tijd gehad. Door te organiseren naar functionele afdelingen als ICT, financiën, operatie en marketing&sales, ontstaan er silo’s. Medewerkers tenderen zich op te sluiten naar hun vakgebied. Terwijl organisatie steeds meer oplossingen moeten creëren die klantgericht zijn.
Daarvoor drijven we naar teams die multidisciplinair samenwerken. Zich samenstellen om verbeteringen voor klanten door te voeren. Dienstverlening te ontwerpen en bouwen, die gericht zijn op een waardepropositie voor klanten.
Het kantelen van de organisatie, met behoud van vakkennis, is een uitdaging die organisatie de komende jaren aan moeten gaan. Het is vooral een uitdaging die alle werknemers moeten aan gaan.
Iedereen krijgt eigenaarschap
We verschuiven van een traditioneel hiërarchisch model naar een zelf organiserend organisme. Dat betekent dat veel beslissingen laag in de organisatie komen te liggen. Waar wel vanuit een leidende coalitie visie en richting wordt gegeven, maar beslissingen in teams zelf worden genomen. Waarbij een team niet alleen verantwoordelijkheid krijgt, maar deze ook zelf moet nemen.
Dat betekent dat ze zelf beslissingen nemen en richting bepalen, Niet meer kunnen wachten tot ze een opdracht krijgen, maar teams zelf initiatief moeten ontplooien.
Maar dat betekent ook, dat er met teams nog wel wordt gesproken over het wat, maar niet over het hoe. Ofwel, de managementtaken en rol, gaan daarmee fundamenteel veranderen. Immers is er geen plaats meer voor een manager die zegt hoe je de zaken goed moet doen. Maar is er een verdeling binnen het team, wie wat organiseert.
Het leren loslaten en anders aansturen, is hierbij een grote uitdaging voor iedereen die voor dit millennium geboren is. Maar ook het nemen van eigenaarschap is voor nog veel meer medewerkers een uitdaging.
Business redesign
Je organisatie veranderen, is niet een reorganisatie. Het is ook niet iets wat je volgende week doet. Maar het is iets wat de komende jaren de aandacht van de organisatie vraagt. Iets wat van bovenaf begint, door het onderaan neer te leggen. Het vraagt coaching en begeleiding. Vallen en weer op staan.
Immers is een organisme zich continue aan het aanpassen aan zijn omgeving. Een organisatie is zich dus ook continue aan het veranderen.
Dat is de grote uitdaging voor het komende decennium, Kennis en inspiratie nodig? Dan weet je ons vast wel te vinden.