Versnel je organisatie met agility
Hoe wordt een marketingteam agile?
Een agile team, is een team dat zijn gedrag steeds aanpast aan zijn omgeving. Veel organisaties worstelen met het feit dat klantgedrag fundamenteel versnelt in zijn veranderingen. Voor je het weet ben je te langzaam voor je klanten of ten opzichte van je concurrenten. Hoe ga je daar mee om? Hoe zorg je er zelf voor dat jouw organisatie agile én fundamenteel sneller wordt?
Maar dat extreme snelheid mogelijk is, bewijst de wereld van de Formule 1. Tussen de races wordt daar de enorme klus geklaard om alle data te analyseren, nieuwe onderdelen te ontwerpen, te testen, te produceren, te verschepen, in te bouwen en opnieuw te testen. Dat is agile werken. Hoe doen ze dat? En wat kunnen marketingteams daarvan leren en kunnen ondernemingen dit direct toepassen in jouw werkomgeving?
Agile is launch and learn
Veel organisaties hebben de neiging om eindeloos te blijven hangen in het maken van plannen. Of het overleggen over business cases. Maar door een plan te maken, het snel te lanceren, te meten en bij te stellen, zijn er veel meer tastbare resultaten. Maar dat vraagt wel een fundamenteel andere manier van denken en (samen)werken. Van te voren accepteren dat de verwachtingen niet altijd uitkomen. Maar ook iedereen in de modus zetten hoe je een groot plan klein kan maken.
De Duitsers (Goethe) wist dit al mooi te vertellen:
“Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen; In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.”
Vrij vertaald: “Wie grote veranderingen teweeg wil brengen, moet terughoudend zijn, want aan kleine stapjes herken je vakmanschap, en alleen deze wetmatigheid brengt ons de vrijheid.” In de kern agile. Het zal dus wel geen toeval zijn, dat juist het Duitse Mercedes zo goed presteert in de formule 1. Maar hoe ontwikkel je deze werkwijze?
Starten met sprints
Door met een eerste team van start te gaan. Stel een agile marketing team samen en vraag hun een idee op te splitsen in sprints. Een sprint mag maximaal een maand duren. En dan moet er een concreet en tastbaar resultaat zijn. Dit mag geen rapport zijn. Maar kan bijvoorbeeld een prototype, een minimal viable product of een campagne resultaat zijn. Na de eerste sprint kan de concrete uitkomst getest worden. Bijvoorbeeld door het prototype aan klanten voor te leggen, het minimal viable product te lanceren of de campagne resultaten te evalueren en bij te stellen.
Sprint 1, wordt steeds gevolgd door een volgende sprint van maximaal een maand. Het continue bij sturen en aanpassen op feedback van klanten, is de crux. Meestal bestaat de feedback uit het analyseren van gebruikersdata. Zie ook hier de overeenkomst met de formule 1.
Cruciale rollen in een agile marketing team
Bij de start van een agile marketingteam, zijn er 3 cruciale rollen. De productowner, de scrum master en de agile coach. Deze rollen zijn cruciaal om succesvol te kunnen zijn. De productowner, is degene die bepaald welke onderdelen wel en niet worden meegenomen in de sprint. iemand die de wensen van de klant goed kent en intern draagkracht heeft om de beslissing te nemen. De scrummaster, is degene die het proces bewaakt. En dus ook de planning in de gaten houdt. Maar ook zorgt, dat de omgeving van de organisatie geen belemmeringen oplevert. De agile coach houdt het team scherp. Zorgt dat de uitgangspunten van agile worden gehandhaaft. Helpt de productowner met vragen, om de juiste keuze te kunnen maken en ondersteunt de de scrummaster. De agile coach wordt vaak in het begin ingehuurd. Hoe beter het team gaat lopen, hoe minder belangrijk deze rol wordt.
Hoe nu te starten met agile marketing?
Natuurlijk is het gewoon beginnen. Maar zorg dat je iemand met ervaring en kennis aan boord haalt. Uiteindelijk blijkt het voor iedere organisatie anders te werken. Agile is =geen blauwdruk, maar veel meer een toolbox. Bovendien voer je agile werken met agile in. Dus ook hier geldt de launch and learn cyclus.
Maar uiteindelijk is de eerste stap de makkelijkste. Mail Agile Marketing Agency je vraag. En krijg vrijblijvend een antwoord. Mail; info@agilemarketingagency.nl