10 belangrijkste veranderingen van de nieuwe Google Adwords interface

10 belangrijkste veranderingen van de nieuwe Google Adwords interface

De nieuwe Google Adwords interface biedt verrassende functionaliteiten. Wat zijn de veranderingen en functies die deze interface te bieden heeft?

De huidige interface is nog steeds een bètaversie. Dit betekent dat Google er nog aan blijft sleutelen; er kunnen functies veranderen of nog toegevoegd worden. Op dit moment kan je er nog voor kiezen om in de oude interface te werken, maar wij adviseren om er al mee aan de slag te gaan om de overstap eenvoudiger te maken.

 

10 belangrijkste veranderingen

1. Sneller interface
Wat meteen opvalt tijdens het werken in de nieuwe Google Adwords interface, is dat de pagina’s in Adwords veel sneller laden dan voorheen. Bovendien ligt de focus voornamelijk op de widgets in het dashboard. Je kan als gebruiker ervoor kiezen om de volgende widgets in te stellen:

  1. Grootste wijzigingen
  2. Campagne, advertentiegroep of inzichten in zoekwoorden
  3. De meeste vertoonde advertentie
  4. Apparaten
  5. Locaties
  6. Dag en tijdstip

Op deze manier is data op de hoofdpagina meer overzichtelijk. Het account wordt vooraf ingeladen, hierdoor kan je als gebruiker sneller tussen de pagina’s navigeren en instellingen doorvoeren.

2. Eenvoudig schakelen tussen campagnetypes
Campagnetypes staan nu overzichtelijk in het menu, hierdoor wordt het voor de gebruikers nog makkelijker om te schakelen tussen verschillende campagnetypes. Je kan bijvoorbeeld eenvoudig switchen van zoekcampagnes naar displaycampagnes.

3. Verschillende variabelen
Voorheen was het alleen mogelijk om twee verschillende variabelen in te voeren om data te vergelijken. In de nieuwe Adwords versie is het mogelijk om vier datavariabelen, in één overzicht, weer te geven en te vergelijken. Analyses maken wordt op deze manier veel makkelijker en overzichtelijker.

4. Tijdsperiode instellen
Deze aanpassing is vooral praktisch. Het geeft de gebruiker de optie om door de tijdsperiode te scrollen in plaats van heen en weer te klikken tussen perioden. Erg handig want het scheelt tijd.

5. Veilinggegevens inzien
Het is mogelijk om concurrentiegegevens te bekijken. Selecteer eerst een advertentiegroep en navigeer vervolgens naar ‘inzicht in de veiling’. Hier krijg je veilinggegevens te zien. Daarnaast kan je ook de gegevens inzien door op ‘meer’ te klikken naast de campagnetab.

6. Nieuwe targeting-opties
Vorig jaar had al Google de demografische targeting-mogelijkheden voor advertenties in het zoeknetwerk uitgebreid. Het werd mogelijk om onder andere biedingen te verhogen op specifieke doelgroepen waarbij geslacht en leeftijd kon worden geselecteerd. In de nieuwe Google Adwords interface gaat Google een stapje verder en wordt het mogelijk om te targeten op basis van ouderlijke status en gezinsinkomen.

7. Campagnes met een doelstelling
Uiteraard heeft elke campagne een doel, maar nu kan het ook in de AdWords instellingen worden ingevoerd. Er is keuze uit drie doelstellingen: sales, leads en websiteverkeer. Wanneer je een van de doelen kiest gaat AdWords je automatisch helpen om de instellingen van die campagne in te richten om die doelstelling te bereiken. Mocht je deze functie niet willen gebruiken, dan hoef je geen doelstelling te selecteren.

8. Mobielvriendelijke landingspagina-tool
Met de nieuwe tool is het mogelijk om te zien of de gekozen landingspagina (bestemmingspagina) van een advertentie ook mobielvriendelijk is. Bovendien is het met deze tool ook mogelijk om te zien welke pagina’s het beste presteren.

9. Vernieuwde advertentieroulatie
Vanaf nu zijn er maar 2 instellingen beschikbaar voor advertentieroulatie, namelijk; optimaliseren en niet optimaliseren.

Optimaliseren: bij deze optie wordt de machinelearning-technologie gebruikt om advertenties te leveren die het beste presteren binnen je advertentiegroep.

Niet optimaliseren: advertenties rouleren gelijkmatig en voor onbepaalde tijd.

10. Mobiele extensies
In de nieuwe interface zijn er meerdere nieuwe opties die mobielvriendelijk zijn, waaronder de nieuwe extensies. De sitelinks worden weergegeven als horizontaal scrolbare buttons, zelfs lange sitelinks worden volledig weergegeven. Ook highlight-extensies zijn vernieuwd. Voorheen werden deze apart vertoond onder een tekstadvertentie, en in de nieuwe interface zullen deze extensies binnen de advertentie worden weergegeven.

 

 

De nadelen van AdWords beta

Zoals bij elke bètaversie is er altijd ruimte voor verbetering, zo ook bij deze interface. Op dit moment zijn er een aantal minpunten. Er zijn namelijk een aantal pagina’s die niet zijn overgezet naar de bètaversie. De zoekwoordplanner, de pagina voor het instellen van de bedrijfsgegevens en een deel van de gedeelde bibliotheek is niet toegankelijk vanuit de nieuwe interface.

Bovendien is data vanuit Google Analytics niet helemaal toegankelijk via Adwords. Voorheen was het mogelijk om inzicht te krijgen in de bouncerate, en andere belangrijke dimensies achter de advertenties en advertentiegroepen. In de nieuwe interface is het nog niet mogelijk om deze kolommen toe te voegen, dus je moet dan als gebruiker onhandig heen en weer schakelen tussen websites om data te analyseren. We hopen dat deze functie snel wordt toegevoegd in de bètaversie.

Wel of niet overschakelen naar de nieuwe Google Adwords interface ?

Voorlopig is de keuze nog aan de gebruiker, maar uiteindelijk zal Google de nieuwe interface geheel overzetten. Het is handig om nu alvast te werken in de interface om te wennen aan de nieuwe opties, maar helemaal optimaal is het niet omdat er nog functies ontbreken.

Recent Posts

Leave a Comment

yoga flexibele houdingcustomer lifetime value geld grafiek