Waarom zet Google jouw content niet meer bovenaan in de zoekresultaten?

 In Agile Marketing

SEO Trends 2017

Hoog scoren in de zoekmachine van Google, dat willen we allemaal. Google wil de beste zoekmachine blijven, en dus op iedere vraag waar naar gezocht wordt, het meest relevante antwoord geven.

Daarom is Google continue bezig om zijn algoritme te verbeteren. Zodat de zoekmachine steeds beter kan bepalen welke content hoog scoort in de zoekmachine. Ook voor 2017 brengt Google nieuwe accenten aan om websites te ranken. Deze trends geven je bij uitstek de kans om je concurrenten op SEO te verslaan. Wij geven enkele tips, waar Google in 2017 extra aandacht aan schenkt.

  1. Het belang van mobiele optimalisatie (AMP)

Mobiele ontwikkeling

Vandaag de dag kan en mag niemand meer om mobiel heen. In mei 2015 gaf Google aan dat de mobiele zoekopdrachten de desktop zoekopdrachten heeft gepasseerd. Kort daarna kwam Google met de lancering van de mobilegeddon update. Deze update zorgt ervoor dat mobielvriendelijke webpagina’s hoger worden gerankt in Googles mobiele zoekresultaten. Dit betekent, dat iedere website goed moet werken op een smartphone. Is je website niet responsive of adaptive, zal je SEO lager scoren dan je concurrenten.

Trend 2017

Alleen goed leesbaar op mobiel is nu niet meer voldoende. Ook de snelheid van je mobiele website is nu van belang. Daarvoor heeft Google een nieuw initiatief gelanceerd: Accelerated Mobile Pages(AMP). Door gebruik te maken van AMP zorg je ervoor dat webpagina’s sneller laden op mobiele apparaten. Dit wordt de nieuwe standaard voor het bouwen van web content voor mobiele apparaten. Het is bekend dat langzame webpagina’s een hogere bounce rate opleveren.

Door gebruik te maken van AMP, krijg je snellere pagina’s, die direct op een Google gehoste omgeving draaien. Niet alleen zal de beleving van de mobiele webpagina beter worden maar ook het bounce percentage zal afnemen. Google waardeert deze stappen en zal je daarom belonen met een hogere ranking.

  1. Rankbrain > next level SEO

Google is recent een nieuw aanvullend algoritme genaamd RankBrain gaan gebruiken. Deze moet de zoekmachine helpen, een relevantere ranking te geven, bij het ingeven van een combinatie van woorden. Dit, omdat gebruikers van de zoekmachine, steeds vaker combinatie van woorden gebruiken.

RankBrain is een aanvulling op het algemene algoritme Hummingbird. Hiermee weet Google steeds beter de zoekintentie van de gebruiker te achterhalen, ook bij een combinatie van woorden. Voor je SEO wordt het dus steeds belangrijker ook rekening te houden met veel voorkomende combinaties van woorden.

  1. De opkomst van Voice Search

De verwachting is dat voice search een steeds grotere rol gaat spelen in ons zoekgedrag. In een jaar tijd hebben virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri(Apple) en Cortana(Microsoft) 10% aandeel in het wereldwijde zoekvolume weten te veroveren. De verwachting is dat deze trend de komende tijd alleen maar zal gaan versnellen. Omdat gebruikers op basis van stem, andere vragen en woorden gebruiken, dan via het toetsenbord, wordt het van steeds groter belang ook hier rekening mee te houden bij SEO.

  1. Featured Snippets

Misschien zegt het woord Featured Snippets je niets. Maar je hebt het zeker wel eens gezien. Als je een zoekopdracht geeft in Google, presenteert hij eerst direct het antwoord en daaronder de gevonden pagina’s. Het betrouwbaarste zoekresultaat met de hoogste betrokkenheid wordt weergegeven als Featured Snippet. Om gebruikt te worden in de Featured Snippets, kijkt Google alleen of je het beste antwoord geeft op de vraag. Er wordt niet gelet op zaken als structuur of de opbouw van het artikel. Die wel belang zijn voor de overall ranking. Het is dus van belang, dat je op relevante vragen ook het beste antwoord in je content stopt.

  1. Champagne SEO

De term klinkt al goed. Maar het gaat meer om de structuur van een toren van champagneglazen, die je geschakeld kan inschenken. Een belangrijke SEO tip om de structuur van je website op te bouwen is champagne SEO. Zo kan je de waarde van verschillende pagina’s door laten vloeien naar andere pagina’s. Je vult het bovenste glas en langzaam vullen de glazen daaronder zich ook.

Dit kan je doen door gebruik te maken van interne links op je pagina. Waardoor alle pagina’s van jouw website aan elkaar gelinkt zijn. Dit voorbeeld kan je ook zien als een zaadje dat uitgroeit tot een boom of een spinnenweb wat wordt opgebouwd en steeds sterker wordt. Een praktisch voorbeeld is Wikipedia, bij alle belangrijke woorden zit een interne link achter. Deze links versterken je website en waarderen je website hoger in de Google zoekmachine.

Wil je meer weten over hoe je jouw SEO beter in kan inzetten? Of hoe deze trends werken? Neem dan contact met Agile Marketing Agency op. Dan kunnen onze specialisten je verder helpen.

 

Recent Posts

Leave a Comment

klantreisyoga flexibele houding