Een goede social strategie is agile

Een goede social strategie is agile

Social marketing is duidelijk aan het veranderen. De tijd van snelle successen is voorbij. Organisch bereik is geen social strategy meer. De verhalen van Old Spice (nu een verticale tv commercial), Olla condooms, KLM of Real beauty van Dove. Maar gratis organisch bereik is als lange termijn strategie zinloos geworden. Want het kan goed zijn, dat jij Coca Cola geliked hebt, en al jaren geen post meer in je tijdlijn hebt gezien. En dat is niet omdat zij niet meer publiceren. Maar het organisch bereik voor “top brands” op Facebook is afgenomen naar onder de 1%.  Maar daarmee is social media zeker niet dood. Nog sterker, kanalen als Facebook zijn uitgegroeid tot de beste advertentie platformen. Maar dan wel met een weloverwogen strategie. Nog teveel social kanalen zijn met name gericht op “leuke” content. Dat kan relevant zijn, hoeft zeker niet. Belangrijk is om een goede social strategie uit te zetten en deze te regisseren.

Daarom 5 tips om tot een agile social strategie te komen.

Tip 1: weet voor wie je social strategie bedoeld is

Een social strategie begint met “know your audience”. Op wie gaat je communicatie zich richten? Dat lijkt een open deur, maar is het in de praktijk vaak niet. Een goed hulpmiddel om mee te beginnen is het opzetten van een social persona. Zodat iedereen een gedeeld beeld heeft, op wie gaan we ons richten. Vraag maar eens rond in jou organisatie of alle belanghebbende daar hetzelfde beeld over hebben.

De statistieken van Facebook lenen zich vervolgens goed om een onderzoek te doen naar de omvang van de groep, voor wie je het gaat doen en of ze goed te bereiken zijn.

Tip 2: start met je einddoel

Stel je de de vraag wat je wil bereiken op je social kanalen. Over drie jaar zijn we in de ideale situatie, welke interactie hebben we dan met onze doelgroep. Is social dan met name branding in de timeline van de doelgroep? Of is er een community, waar veel engagement mee plaatsvindt? Maar steeds vaker, is het een kanaal, die traffic naar je website genereert en daar tot conversie moet leiden.

Dit gaat namelijk bepalen, waar je nu je content en advertentie budget op inzet. Hoe vaak denk jij dat dit niet goed gebeurd? Inderdaad te vaak! Daarom “start with the end in mind”

Tip 3: wees je bewust van customer journey

Te vaak horen we nog, “is de customer journey dan ook voor social”? Ja, misschien juist voor social. Je moet als organisatie je bewust zijn welke rol een bericht in de timeline heeft in de totale customer journey. Vaak wordt dit door de marketeer overschat. Het is slechts een “touchpoint”. En je audience heeft niet alleen touchpoints met jouw merk. Dus breng de hele customer journey in kaart, en wees bewust welke rol social hier in speelt.

Tip 4: Bepaal SMART doelstellingen

Next step, is het bepalen van je doelstellingen. De statistieken van Facebook zijn eindeloos. Maar vanuit je einddoel, kan je heldere doelstellingen formuleren. Waarom stuur je op het aantal fans? Past dit bij je doelstelling? Of is engagement, responstijd of traffic naar je website de belangrijkste doelstelling?

Meestal zijn er vanuit de doelstelling en toekomstige wensen wel een aantal statistieken te bepalen waar je op wil sturen. Deze kan je in een dashboard zetten. Dit is de kern waarop je de social inspanningen gaat managen. Dit is de basis om agile in te spelen op het gedrag van je audience. Want hier kan je je content, bereik en gedrag mee optimaliseren.

Tip 5: werk vanuit je content kalender

Nu je de doelstellingen bepaald hebt, kan je een content kalender opzetten. Dit is de basis van je dagelijks management van je social kanalen. Zorg voor een goede heartbeat aan postings. Maar nog belangrijker, zoek naar type content en ads die goed aansluiten bij je doelstellingen. Want goede content combineren met sponsored posts in de timeline van je doelgroep, is het nieuwe werk van de social marketeer.

Maar misschien is wel de belangrijkste tip, blijf flexibel. Want ook social management vraagt om een agile mindset. Waarbij je continue inspeelt op het gedrag van je audience.

Caspar van der Woude
Caspar van der Woude
06 - 51 34 37 47
Recommended Posts

Leave a Comment

agile-marketing-data