Multichannel campagne: TechniekBeeldbank

Techniek Talent is een samenwerkingsverband van organisaties in de technische sector gefocust op het motiveren van jongeren om de techniek in te gaan. De TechniekBeeldbank van Techniek Talent is één van de manieren waarop ze deze trend willen bevorderen. Agile Marketing Agency werd gevraagd een campagne te ontwikkelen voor het vergroten van de naamsbekendheid en het gebruik van de TechniekBeeldbank door middel van een uitgebreide SEA enFacebook campagne.

Op de beeldbank staan meer dan 1.300 rechtenvrije foto’s van ‘leren en werken in de techniek’. De beelden zijn gratis beschikbaar voor iedereen die jongeren wil inspireren om de techniek in de gaan, of om in de techniek te blijven werken. Met het verspreiden van gratis foto’s over het internet hoopt Techniek Talent een zo groot mogelijk aantal jongeren te kunnen bereiken en motiveren. Onze campagne was daarom voornamelijk gericht op het creëren van naamsbekendheid voor de beeldbank onder bedrijven, instanties, etc.. Daarnaast moest de campagne ook inschrijvingen voor de beeldbank motiveren.

Het idee voor de campagne was aanvankelijk vrij simpel: de campagne zou eerst volledig worden ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid van de beeldbank onder de doelgroep van gebruikers van beeldmateriaal. Terwijl de TechniekBeeldbank nog vers in het geheugen zat van de doelgroep zou de campagne worden bijgesteld en worden gefocust op conversies. Een simpel idee vroeg toch om een specifieke invulling en een efficiënte strategie. De campagne kreeg daarom een multichannel opzet; de campagne werd gevoerd op Facebook en via bannering en tekst advertenties in het Google display netwerk (Adwords/SEA).

De Adwords campagne was succesvol voor de naamsbekendheid en gebruik van de TechniekBeeldbank. De campagne werd continu geoptimaliseerd en bijgesteld. Terwijl het bereik van de display campagne na verloop van tijd zijn piek bereikte, werd de campagne ingezet op  Facebook. Tijdens dit onderdeel van de campagne begonnen de conversies goed op te lopen. Op Facebook werd met name goed gebruik gemaakt van de custom audience die is ontstaan uit het optimaliseren van de campagnes. Derhalve verschoven we meer budget naar de Facebook campagne en verlaagden we de inzet op SEA. Ook werden de best presterende teksten in het Google display netwerk zoals ‘het gratis gebruik van de foto’s’ naar Facebook advertenties vertaald.

Door zowel media inzet en campagne ontwikkeling continue te optimaliseren, steeg in de campagne periode het verkeer naar de TechniekBeeldbank met 146%. Uiteindelijk heeft de hele campagne geleid tot 244 inschrijving. Dit betekende een stijging van de conversies van 83% vergeleken met de maanden voorafgaand aan de campagne.

 

Benieuwd hoe Agile Marketing Agency deze multichannel campagne heeft opgezet, of wilt u weten hoe uw bedrijf hiervan zou kunnen profiteren?

Caspar van der Woude – Managing Director geeft je graag meer uitleg! Neem contact op via caspar@agilemarketingagency.nl of via 06 51 34 37 47