Wat is Agile Marketing

Wat is Agile Marketing?

Agile werken, of ook vaak scrum genoemd, is ontstaan als project aanpak in de meer technische development zijde. In plaats van werken in grote waterval projecten, werkt agile veel meer in het steeds snel opleveren van concrete resultaten. Een organisatie die dit in alle facetten heeft door gevoerd is Spotify. Die georganiseerd zijn in kleine multidisciplinaire teams, die zelf keuzes maken waaraan zij werken en hoe zij het organiseren. Net als voor Agile development, is er ook voor Agile Marketing in 2012 een Manifesto geschreven.

“Toen wij in 2014 onze dienstverlening ontwikkelde, lieten wij ons inspireren door het Agile Marketing Manifesto en Welcome to the era of Agile Commerce: een research paper van Forrester.”

Welcome to the era of Agile Commerce

Brian Walker, principle analist bij Forrester publiceerde de research paper, “Welcome to the Era of Agile Commerce”. De essentie van het onderzoek is dat klantgedrag in hoog tempo veranderd is. Klanten benaderen en communiceren met bedrijven en merken gebeurd over meerdere kanalen. Er wordt dan ook een consistente customer experience op alle touchpoints verwachten. Terwijl veel marketing activiteiten van bedrijven nog vanuit verschillende disciplines, kanalen en specialistische silo’s werken.

Klanten maken geen onderscheid in kanalen. Ze hebben snel veel informatie verzameld over producten en merken terwijl bedrijven moeite hebben om interactie multidiciplinair en cross channel te organiseren. Een holistische visie op de customer journey ontbreekt vaak in de dagelijkse praktijk.

Ofwel, bedrijven moeten zich organiseren rondom klanten. En niet vanuit kanalen of specialismen als e-commerce, social, SEO en CRM. Organisaties moeten leren zich snel aan te passen op veranderingen vanuit de markt. Commercie moet zijn mentaliteit, mensen, technologie en processen zo inrichten dat ze snel kunnen inspelen op de consument die ‘ always connected’  is en snel schakelt tussen de verschillende touchpoints.

Welcome to the Era af Agile commerce, Welcome to Agile Marketing.

Agile marketing Manifesto

In juni 2012 werd het Agile Marketing Manifesto in San Francisco gepubliceerd (agilemarketingmanifesto.org). Dit manifesto is de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen, lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten.
Op deze wijze werken succesvolle online marketing organisaties als Booking.com, eBay, Coolblue en Bol.com.
Het agile marketing manifesto heeft 7 uitgangspunten:
1. Werk met het launch en learn principe
2. Organiseer customer focused multidisciplinaire teams
3. Werk in itteratieve sprints in plaats van big bang campagnes
4. Werk continue met customer insights
5. Plan continue flexibel tijdens ‘stand-up’ meetings
6. Zorg dat je flexibel en snel op nieuwe inzichten inspeelt
7. Beperk je risico’s met kleine, flexibele campagnes

Agile marketing werkt continue in resultaatgerichte sprints. Je kan hier de Agile Marketing Radar voor gebruiken. Dit is een instrument dat houvast geeft in het maken van keuzes en optimaliseren van online resultaten. Het werken in korte resultaat gerichte sprints zijn de sleutel tot succes.

Het gaat om de mentaliteit: het iedere dag optimaliseren om de doelstellingen te behalen. Agile marketing is meer een mentaliteit dan een techniek.